СЪДЪРЖАТЕЛНО-ЕЗИКОВО ИНТЕГРИРАНО ОБУЧЕНИЕ (CLIL: Content and Language Integrated Leаrning)
Разработка и преводи от английски език: Нели Вичева и Валя Иванова
Съдържателно-езиково интегрирано обучение (CЕИО) е съвременен подход в образованието. Терминът е използван за първи път през 1994 г. от Дейвид Марш от финландския университет Юваскюла . "CЕИО се отнася до ситуации, в които учебните предмети или части от тях, се преподават на чужд език с двойно-фокусирани цели, а именно изучаването на съдържание и едновременното изучаването на чужд език. "
По инициатива на Европейската комисия през 90-те години започва дискутиране по темата във всички европейски страни, като се разглежда опита на Финландия и Холандия във връзка с изучаването на чужд език. Тези страни имат значителен успех при преподаването му както в училищата, така и в колежите. В същото време създаването на СЕИО има политически и образователни причини.
По инициатива на Европейската комисия през 90-те години започва дискутиране по темата във всички европейски страни, като се разглежда опита на Финландия и Холандия във връзка с изучаването на чужд език. Тези страни имат значителен успех при преподаването му както в училищата, така и в колежите. В същото време създаването на СЕИО има политически и образователни причини.
Политическите причини са, че мобилността в Европа изисква високо ниво на езикова компетентност на утвърдените езици, а образователните са повлияни от основни билингвистични инициативи. Сега, двадесет години по-късно концепцията за СЕИО е не само начин за подобряване на допълнителния език, но и възможност за внедряване на иновативни техники в учебната програма като цяло.
СЕИО като подход вече постигна приемственост в европейските страни и в някои страни се изисква използването на СЕИО в училищата. Тенденцията е СЕИО да се използва в бъдеще във все повече европейски страни.
КАКВО ТОЧНО Е СЕИО?
CLIL е двойно фокусиран подход при който чуждият език се използва за обучение и изучаване едновременно на съдържанието на даден предмет и езика. Използвайки СЕИО, учениците изучават един или повече от техните учебни предмети на чужд език . От тях не се очаква да владеят езика на най-високо ниво преди да започне обучението. Те изучават и езика, заедно със съдържанието по учебния предмет. При СЕИО овладяването на езика и съдържанието са еднакво важни. Те се развиват и интегрират бавно, но устойчиво. В по-дълъг период учениците, изучавайки езика и съдържанието на учебния предмет, показват по-добри резултати, отколкото при отделното им изучаване.
Учителят трябва да покаже на учениците как да откриват информация и как да работят заедно, за да достигнат до нови идеи, така, че използването на езика да стане част от процеса на учене. С други думи учителите трябва да променят методиката си и да открият нови начини да помогнат на учениците да учат. По този начин те подготвят учениците за съвременния свят, където хората работят в групи и създават проекти, използват чужд език за да говорят с различни колеги и да общуват с хора от различни страни. От тях се очаква да решават проблеми, да планират собствената си работа и да откриват неща за себе си , използвайки широк обхват от източници, по-специално в Интернет. СЕИО е създаден да подготвя младите хора за бъдещето.
ОСОБЕНОСТИ НА СЕИО
СЕИО има 3 основни характеристики:
- Изучаване на допълнителен език, който е интегриран със съдържанието на предмета като биология, химия, физика, история, география, математика и други.
- СЕИО е свързан с различни езици, възраст, образователно ниво - от детската градина, основно, гимназиално, професионално и висше образование.
- СЕИО е подход, който включва развитието на социални, културни, лингвистични, познавателни и други умения, които улесняват възприемането на съдържанието и езика.
ЗАЩО СЕИО?
Една важна причина за въвеждането на CLIL е да помогне на образователния сектор да подготви учениците за работата им по цял свят и за утрешния ден. Младите хора трябва да бъдат готови да посрещнат по-различни предизвикателства в сравнение с техните родители.
През по-голямата част от 20 век , необходимите умения за работа са били по-прости от днешните. Училищата са подготвяли своите ученици за заемане на работно място, като са ги обучавали да четат и пишат и са ги учели на практически неща като печатане на машина, запомняне на информация и изпълнение на инструкции. Днес учениците трябва да бъдат подготвени за работа в съвременния свят. Какви умения очакваме от днешните и утрешните работници? Те трябва да бъдат независими и гъвкави в това кога и къде ще работят. Те трябва да имат IT умения и да са способни да откриват информация, от която се нуждаят в Интернет и социалните медии. Работната сила трябва да притежава необходимите социални и комуникативни умения, да участва в групи за проекти (project team), в по-голяма степен, отколкото да работи самостоятелно.
Те трябва не само да притежават компетентност, но да имат мотивацията да усъвършенстват своите умения и езикови способности,тъй като работните места се развиват и променят. Би било полезно, ако притежават езикови и междукултурни познания за работа в международната индустрия и мултикултурните общности.
Като учители, ние трябва да развиваме младите хора, които да поемат отговорност за бъдещата си работа, като си сътрудничат с други хора, и които могат да мислят за себе си.